Errata

Wszelka zbieżność z Billem Gatesem jest zupełnie przypadkowa. Nie reprezentuję, nie jestem spokrewniony, ani w żaden sposób powiązany z Billem Gatesem, ani firmą Microsft. Nie jestem również powiązany z żadną z dystrybucji Linuxa, MacOS-a, ani innych systemów operacyjnych.

Pluję jadem, ponieważ lubię, więc jeśli jesteś osobą : ze słabą odpornością psychiczną, wrażliwą na krytykę, lub pozbawioną poczucia humoru ... nie możesz czytać tego bloga.

czyli zapluty blog plebsu i pospólstwa

Tagi: statystyki

Manipulacje Google Polska

Linki sponsorowane

Linki sponsorowane

Dzisiejsze spostrzeżenia w obszarze linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google, dały mi jasno do zrozumienia, że tu chodzi tylko i wyłącznie o kasę. Zyski z reklam spadają, pozycjonerów przybywa jak grzybów po deszczu, a co najlepsze odbywa się to za coraz mniejsze pieniądze. Wystarczy sobie zajrzeć na zlecenia.przez.net i pooglądać oferty nastoletnich pozycjonerów, którzy wypełniają wciąż nie obsadzone „proste frazy”. Pozycjonowanie stało się trudniejsze, ale nie wszędzie. Tam gdzie można zebrać jeszcze jakieś ochłapy, są już „pozycjonerzy z Allegro”. Co robi Google ?

Co można zrobić kiedy spadają zyski ?

Najtańsze jest nowe opakowanie, co właśnie zrobił Google. Tanim kosztem uwidocznić coś na co już przeciętny internauta nie zwraca uwagi, czyli „linki sponsorowane”. Klikalność we wspomniane linki jest raczej znikoma, co wiem z własnego doświadczenia, chyba że … pokażemy to w innym świetle.

Jak wiadomo linki sponsorowane nie są płatne i nie istnieje możliwość ich wykupienia, ale … żeby się w nich znaleźć, należy trochę gotówki zainwestować w reklamy AdWords, za co właśnie Google nagradza nas linkiem sponsorowanym. Logicznym jest więc, że za darmo się tam nie znajdziemy.

Najlepiej cały efekt ilustruje zrzut ekranu wykonany na popularne hasło „księgarnia”. Jak widać ten ostry kontrast, został spytnie i praktycznie zerowym nakładem kosztów wykorzystany przez Google, w celu promocji AdWords. Bo jaki inny może mieć cel promowanie czegoś co jest według Google bezpłatne ?

Manipulacja spotyka nas na każdym kroku … nie widzimy jej kupując kawę, papierosy, czy przyprawy kuchenne. Większości z nas nie przychodzi nawet do głowy, co składnia nas do zakupu tego czy innego produktu. Obecne praktyki Google Polska mają za zadanie zwiększyć sprzedaż reklam kontekstowych. Z jakim skutkiem ? To już pokażą nam to statystyki AdSense.

Hosting u liderów

Co to znaczy dobry hosting ?

Ponieważ w myśl planów emerytalnych zostałem „zmuszony” wręcz do wykupienia usługi hostingowej, postaram się w kilku słowach przedstawić swoje wrażenia :

Czym się kierowałem przy wyborze serwera ?
Pierwszą podstawową rzeczą którą miałem na uwadze to duży transfer i stabilny serwer.
Ponieważ korzystałem wcześniej z usług hostingowych zarządzając ( kiedyś tam ) kontem klienta, miałem już jakiś obraz ( mniej lub bardziej pozytywny ) tego co posiada hosting w przedziale cenowym 250 – 350 PLN.

Co oferują liderzy ?

No więc po przeliczeniu funduszy dotarło do mnie, że stać mnie na „dobry”, jeśli nie powiedzieć „bardzo dobry” i stabilny hosting. Dosyć szybko dotarły też do mnie informacje dotyczące dwóch najlepiej w tej chwili opłacalnych i sprzedających się usług, czyli Home.pl i Nazwa.pl ( przepraszam jeśli uraziłem tych którzy nie muszą, lub nie mogą się lepiej reklamować ).
Po ocenie szczegółów sprzedawanych usług hostingowych ( tu Nazwa.pl mogłaby się bardziej postarać w wyszczególnieniach danych serwerów ) zdecydowałem się po długim namyśle ( i pomimo wielu uwag co do elastyczności serwerów ) właśnie na Nazwę.pl, skusiła mnie także promocja :).

Jakie są moje wrażenia ?

Miałem już kiedyś okazję testować serwery Nazwy i muszę powiedzieć, że w ciągu prawie roku niewiele się zmieniło w panelu Active Admin ( wtedy nie zdecydowałem się na zakup ze względu na subdomeny ). Według mnie Panel jest chyba specjalnie zaprojektowany z myślą o prezesach, dla których najbardziej skomplikowaną funkcją jest stworzenie nowego adresu e-mail, a już na pewno nie z myślą o użytkownikach dla których transfer ma znaczenie. Dlaczego ?

Panel nie jest wyposażony w blokadę adresów IP

Jeśli naszą stronę dopadną crawlery Yahoo, Google, Onet, Netsprint, oraz setki w tej chwili mniejszych crawlerów, spiderów i innych robotów sieciowych, z naszego jakże wielkiego transferu nie zostanie nic.
Onet potrafi dziennie zeżreć kilkaset megabajtów obrazków, przeczesać kilkadziesiąt megabajtów podstron serwisu, a czasem nawet wywołać kilkaset razy HTTP 404 ( brak pliku ) . Jeśli takich podstron serwisu jest około 5 ( jak w przypadku firmy zajmującej się wulkanizacją ), to 600 GB transferu starczyłoby na wiele lat, jednak w przypadku serwisów o oglądalności rzędu1500-2500 unikalnych IP dziennie i bez możliwości blokady IP, to może okazać się niewystarczające. Na szczęście bardziej sprytni użytkownicy ( jak ja ) potrafią i takie rzeczy obejść za pomocą kilku skryptów PHP, ale bez tego … pupa mokra.

Kłopotliwe podpinanie domen spoza Nazwa.pl

Przy podpinaniu domen spoza Nazwa.pl można jedynie przyporządkować domenę do katalogu, jednak operacja „podpinania do serwerów DNS ” musi już zostać wykonana przez administratora do którego to należy napisać z taką prośbą. Co ciekawe w darmowym CPanelu ( w mniej znanych i tańszych hostingach ) operację można wykonać samodzielnie, to samo dotyczy również blokady nieporządanych adresów IP.
Co również jest ciekawe, to z osób które posiadają hosting w Home.pl problem podpinania domen również występuje, z tym że podobno tam sami konsultanci mają nawet z taką operacją problem, więc to chyba tłumaczy dlaczego tej funkcji nie ma dostępnej z poziomu panelu. Panel jest dla kompletnych laików.

Wysyłanie poczty z nowo podpiętej domeny

No więc właśnie tu trochę trzeba było kombinować, trochę drobnych komplikacji przy konfiguracji, ale generalnie wszystko da się dostosować do siebie.
Zacznę może od tego, że zaczynamy oczywiście od stworzenia konta w panelu Active Admin i przydzielamy jakąś liczbę megabajtów na skrzynkę. Następnie ( w moim przypadku po telefonie do infolinii ) dowiadujemy się, że konto które stworzyliśmy ( przykł. konto „INFO” ) po podpięciu nowej domeny spoza Nazwa.pl będzie odbierać zarówno pocztę ze wszystkich domen jeśli będzie zawierało przedrostek „INFO”.
Czyli – jeśli podpinamy sobie dodatkową domenę „DOMENA.PL” i DOMENA2.PL” i mamy stworzone konto „INFO@nazwa.pl” odbieramy pocztę z adresów : info@domena.pl, info@domena2.pl i info@nazwa.pl.

Jest to jeden z plusów ( dla mnie osobiście ), ponieważ nie muszę konfigurować każdej skrzynki pocztowej w panelu ( przykł. jak to miało miejsce w CPanelu ) tylko zwyczajnie dodaję jedno konto w panelu, a odbieram programem pocztowym ze wszystkich z utworzonym przedrostkiem „INFO”. Gorzej jest w przypadku wysyłania poczty. W takim przypadku konieczne jest tworzenie kilku kont w programach pocztowych typu Outlook, The Bat itp..

Domyślnym adresem e-mail przy zakładaniu serwera jest jakiś_login@jakiś_login.nazwa.pl który jest jednocześnie loginem ( nazwa konta ) w programach pocztowych. Natomiast w przypadku kont dodatkowych, loginem może być już na przykład adres : info@domena.pl. Jeśli chodzi o serwery POP3 i SMTP te … nie zmieniają się w żadnym przypadku i zawsze mają postać jakiś_login.nazwa.pl.

Nieszczęsne statystyki

Tu muszę Nazwę trochę zjechać. Wydaje mi się że Webalizer 2. 01 to trochę mało żeby stwierdzić co najbardziej pożera nasz transfer, z jakich stron następują wejścia, z jakich wyszukiwarek itd. Na szczęście jest bardzo wiele darmowych statystyk, które sprytnie wykorzystały niszę rynkową. To prawda, do tej pory żaden z hostingów nie oferował dobrych statystyk. Co prawda przeciętnie wystaczają statystyki z AW stats z CPanelu, jednak tych Nazwa.pl nie posiada ( chociaż mają status freeware ).

Konta FTP

Tu sytuacja mnie trochę zaskoczyła. Po raz pierwszy w życiu spotkałem się z sytuacją, kiedy nie ma więcej niż jedno konto FTP. I mam tu na myśli tylko JEDNO i jedyne konto FTP, a nie żadne dodatkowe. Było to dla mnie szokiem i nie mogłem spać tej nocy. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy przykładowo prezes kupuje serwer na swój wypasiony serwis typu Portal Finansowy i zatrudnia programistę, grafika i kogoś tam jeszcze do stworzenia takiego serwisu, ale żeby pozwolić programiście na pracę ( PHP MyAdmin itp. ) musi dać mu swój osobisty dostęp do serwera FTP. Z punktu widzenia bezpieczeństwa i funkcjonalości to chyba jasne dla każdego z was prawda ?
Na szczęście tuż po moich pytaniach w tym temacie ( na infolinii ), Nazwa.pl wprowadziła dodatkowe ( jedno ) konto FTP tak zwane „Konto Webmastera” do katalogu głównego serwera . Co ciekawe, w Home.pl można tych kont mieć „wiele”, ale niestety ( tak jak w przypadku Nazwy ) z dostępem dla całego katalogu głównego.
Oczywiście powienienem dodać, że w przypadku droższych serwerów ( więcej niż 360 zł ) już tych kont jest więcej, a i dostępnych opcji przybywa. Tylko dlaczego u innych usługodawców jest to standardem ?

Podsumowanie

Moje wnioski są proste : wyścig o najlepszy hosting dalej trwa, a z punktu mojego widzenia jest wiecej liderów niż to widać w reklamach. Dobry hosting to : jakość, stabilność, cena i funkcjonalność i tego właśnie oczekuję przez najbliższe miesiące. No i jeśli chcemy mieć „dobry” hosting, to 360 zł brutto może okazać się niewystarczające.